اخبار

اخلاق پزشکی را با دو واحد درسی نمی‌توان آموزش داد /اخلاق پزشکی، ملاک ارایه خدمات در نظام سلامت باشد

اخلاق پزشکی را با دو واحد درسی نمی‌توان آموزش داد /اخلاق پزشکی، ملاک ارایه خدمات در نظام سلامت باشد
رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات نظام پزشکی در زمینه اخلاق پزشکی گفت: اخلاق پزشکی موضوع مهمی است و باید عملا ملکه ارائه خدمات در نظام سلامت باشد و نمی‌توان آن را با دو واحد درسی آموزش داد، بلکه باید در طول دوران تحصیل با فرد ممزوج شود.
سلامت نیوز: اخلاق پزشکی را با دو واحد درسی نمی‌توان آموزش داد/نظام پزشکی از بازنگری‌ قانونش استقبال می‌کند

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات نظام پزشکی در زمینه اخلاق پزشکی گفت: اخلاق پزشکی موضوع مهمی است و باید عملا ملاک ارائه خدمات در نظام سلامت باشد و نمی‌توان آن را با دو واحد درسی آموزش داد، بلکه باید در طول دوران تحصیل با فرد ممزوج شود.
زالی افزود: بهترین شکل سرمایه‌گذاری در حوزه اخلاق پزشکی ارائه آن به گروه فراگیران پزشکی است که باید در طول دوران تحصیل انجام شود. البته ما در دو سال گذشته مجموعه عملیاتی را در این زمینه در شورای عالی نظام پزشکی مصوب کردیم که در حال پیشروی هستیم. در عین حال باید توجه کرد که ما آیین اخلاق پزشکی در ایران را نداریم و سازمان بنابر مسوولیت سازمانی‌اش مقدمات ایجاد آیین اخلاق پزشکی را دارد.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم اقدام اولیه ما در حوزه اخلاق پزشکی در آذر ماه آماده می‌شود، افزود: موضوعی هم که علاقه‌مندیم آن را با کمک وزارت بهداشت اجرا کنیم، بحث صلاحیت حرفه‌ای است که درخواست کرده‌ایم این موضوع در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار گیرد. در بحث صلاحیت حرفه‌ای، همه ابعاد مختلف حرفه‌ای، اخلاقی و ... مورد توجه است. در عین حال در این زمینه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با انجمن‌های علمی - پزشکی داشتیم؛ به این صورت که هر انجمن کمیته اخلاقی را تشکیل دهد و تعهد کردیم که هر پرونده‌ای که از کمیته‌های اخلاق انجمن‌ها به ما ارسال شود، خارج از چارچوب اداری آنها را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره ایجاد کمیته اخلاق پزشکی در بیمارستان‌ها نیز گفت: البته این کمیته در بیمارستان‌ها وجود دارد و زمانی که مشکلی در بیمارستان ایجاد شود، کمیته اخلاق تشکیل شده و نتیجه پیگیری‌ها را به سازمان نظام پزشکی ارسال می‌کنند. البته باید توجه کرد که کمیته اخلاق بیمارستانی نیازمند گروهی چند وجهی شامل روانشناس، جامعه‌شناس و... است. اما در عین حال جای کمیته اخلاق فعال بیمارستانی خالی است و ما اعتقاد داریم هرچه بیشتر بتوانیم فرآیندها را در محیط کنترل کنیم، بهتر است. بنابراین از تشکیل کمیته اخلاق بیمارستانی استقبال می‌کنیم

۲۴ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۴۳
سلامت نیوز |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید