اخبار

شمس کوشکی عنوان کرد: تغییرات اجتماعی و پاسخگو نبودن آیین‌نامه فعلی در اخلاق پزشکی

شمس کوشکی عنوان کرد: تغییرات اجتماعی و پاسخگو نبودن آیین‌نامه فعلی در اخلاق پزشکی
گروه سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پاسخگو نبودن آیین‌نامه‌های فعلی اخلاق پزشکی خواستار توجه به تغییرات اجتماعی و تغییر ماهیت بیماری در آیین‌نامه‌های جدید شد.

احسان شمسی کوشکی، رئیس اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،با اشاره به لزوم تغییرات آیین‌نامه‌های اخلاق پزشکی بر مبنای تغییرات اجتماعی جدید اظهار کرد: در همین راستا سازمان نظام پزشکی که تنها یک آیین نامه انتظامی داشته و سالهاست مورد بازبینی قرار نگرفته، آیین نامه اخلاق پزشکی جمهوری اسلامی ایران را به آن اضافه می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر آیین نامه انتظامی با نیازهای فعلی مردم و جامعه پزشکی همخوانی ندارد، ما به صورت مرتب درگیر مسائلی هستیم که نیاز به تغییرات استانداردهای اخلاق پزشکی را برای ما محسوس می‌کند لذا سعی می‌کنیم آیین نامه اخلاق پزشکی جمهوری اسلامی ایران را با همکاری نهادهایی مانند وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی هرچه زودتر تدوین کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: در حال حاضر محتوای آیین نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی که ناظر بر اجرای اصول و قواعد اخلاقی توسط پزشکان و برخورد با قصورات و بی اخلاقی‌های پزشکی است، پاسخگویی کافی را ندارد.

شمس کوشکی با بیان اینکه در برخورد با خطاها و به صورت کلی اخلاق پزشکی باید ریشه‌ای‌تر به این قضیه پرداخته شود، گفت: به هر حال مسأله اخلاق پزشکی یک مسأله چندفاکتوری است؛ نیازهای بیماران تغییر کرده و سطح آگاهی های مردم بالاتر رفته است، اخلاق پزشکی باید به این تغییرات و نحوه ارتباط جامعه پزشکی با مردم تغییر پیدا کند.

وی بیان کرد: در نظر گرفتن تغییرات اجتماعی در وضعیت فعلی بسیار مهم است افزایش سطح دانش و انتظارات مردم بحث دقیقی است که باید به آن پرداخته شود.

عضو گروه اخلاق پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: باید باور کنیم که مردم همانند قدیم روش‌های پدرسالارنه را در برخورد با خود نمی‌پسندند، باید روش‌های جدیدی را برای حل این مسائل داشته باشیم.

وی یادآور شد: نوع بیماری‌ها تغییر کرده، بیماری‌ها قبلا همه حاد بودند، اما الان مزمن هستند، این روی ارتباط بیمار و پزشک تأثیر دارد لذا ضروری است که این مسائل نیز در آیین نامه‌ها و کدهای جدید اخلاق پزشکی در نظر گرفته شده و به روز شود اینها را باید انجام دهیم.

۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۳۷
خبرگزاری بین المللی قران(ایکنا) |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید