اخبار

لاریجانی عنوان کرد: استانداردها برای توسعه اخلاق پزشکی تدوین شود

لاریجانی عنوان کرد: استانداردها برای توسعه اخلاق پزشکی تدوین شود
گروه سلامت: معاون آموزشی وزیر بهداشت بر لزوم تدوین استانداردهای اخلاق پزشکی برای توسعه این حوزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید کرد.

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در بیست و یکمین اجلاس رئسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: تلاش ما این است که دانش‌آموختگان حوزه علوم پزشکی کشور اخلاق مدار تربیت شوند و این امر نیازمند مشارکت همه دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی تربیت دانشجو در مقطع دکترای تخصصی و MPH اخلاق پزشکی را باعث اعتلای اخلاق حرفه‌ای در علوم پزشکی دانست و عنوان کرد: برنامه‌های آموزش اخلاق‌پزشکی در مقطع پزشک عمومی، طراحی برنامه آموزشی اخلاق پزشکی در مقاطع دستیاری و ارائه فرصت مطالعاتی کوتاه‌مدت جهت آموزش‌های تکمیلی به عنوان دیگر برنامه‌های توسعه آموزش اخلاق پزشکی در کشور مورد بازنگری قرارمی‌گیرد و همچنین در راستای اعتلای اخلاق حرفه‌ای، تغییراتی در روش‌های تدریس این درس در مقاطع مختلف رشته های علوم پزشکی صورت گرفته است.

 لاریجانی از تدوین استانداردهای اخلاق پزشکی به عنوان یکی از الزامات توسعه این حوزه در علوم پزشکی نام برد و خاطرنشان کرد: اقدامات ارزشمندی در این زمینه صورت گرفته و لازم است زمینه‌های اجرایی سازی این استانداردها در سطح کشور فراهم شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: استقرار استانداردهای اخلاقی در پژوهش‌های علوم پزشکی اهمیت فراوانی دارد و به همین منظور راهنمای عمومی اخلاق در‌ پژوهش کشور و همچنین راهنماهای اختصاصی اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی در حوزه‌های مختلف تدوین شده است.

لاریجانی با اشاره به منشور حقوق بیمار به عنوان یکی دیگر از اسناد استاندارد حوزه اخلاق پزشکی کشور عنوان کرد: این منشور به همه مراکز درمانی کشور ابلاغ شده و اقدامات کشوری لازم برای عملیاتی کردن این منشور صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: تدوین آیین نامه اخلاق پزشکی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و حدود یک سوم کار این پروژه انجام شده و در مراحل مختلف توسط صاحب‌نظران مختلف مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی به تدوین آیین اخلاق پرستاری ایران در قالب ۱۲ ارزش و ۷۱ آیین اخلاقی- حرفه‌ای اشاره و عنوان کرد:همچنین سند جامع اخلاقی نظام دارویی کشور نیز طراحی شده و نقشه راهی برای توسعه اخلاق در حوزه علوم دارویی کشور را فراهم آورده است.

 لاریجانی تصریح کرد: در راستای استقرار نظام دیده‌بانی اخلاق پزشکی، شورای عالی اخلاق پزشکی کشور طی سنوات گذشته در وزارت بهداشت آغاز به کار کرده و در حال حاضر با بهره‌مندی از نظرات صاحب‌نظران این حوزه و همچنین تشکیل دبیرخانه، امور مرتبط را در سطح ملی پیگیری می‌کند.

نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی بیان کرد: حضور دانشجویان علوم پزشکی در عرصه‌های مختلف از جمله همایش‌های ملی و بین‌المللی عامل مهمی در نهادینه کردن اخلاق پزشکی در بین قشر آینده ساز نظام سلامت کشور است و ما باید برنامه‌ریزی مناسبی برای این کار داشته باشیم.

لاریجانی در پایان بر لزوم تشکیل شورای‌های دانشگاهی اخلاق پزشکی تاکید، و خاطرنشان کرد: پیگیری و توسعه اخلاق پزشکی در سطح استان‌ها از وظایف این شورا‌ها است و اکنون که دومین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی تدوین شده، باتوجه به گستردگی برنامه ضروری است که اجرای آن با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی و در سطح استان‌های کشور پیگیری شود.

۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۳۲
خبرگزاری بین المللی قران(ایکنا) |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید