اخبار

اخلاق مداری پزشکی از وجوه پایه در حوزه سلامت است

اخلاق مداری پزشکی از وجوه پایه در حوزه سلامت است
اراک- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اخلاق مداری پزشکی از وجوه پایه در حوزه سلامت است.

حسن طاهر احمدی روز پنجشنبه در همایش علمی یک روزه اخلاق و تعهد حرفه ای جامعه پزشکی در اراک افزود: حرفه پزشکی حرفه ای الهی و مردمی است که با مخاطرات و سختی های شغلی متعددی مواجه است و شاغلان این صنف با انجام رفتارها و اخلاق پزشکی صحیح حوزه سلامت را ارتقا می دهند.
وی ادامه داد: رعایت اخلاق حرفه ای در پزشکی اصلی اجتناب ناپذیر است و نهادینه شدن اصول و موازین این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که پزشکان با ایثار و عشق به بیماران و مردم خدمت رسانی می کنند.
طاهر احمدی گفت: پرهیز از غرور، رفتار نیکو با بیمار، پرهیز از شتاب زدگی، وقت شناسی، حضور و رسیدگی به موقع به بیماران، وظیفه شناسی، روز آمدی علم، مهارت، تجربه و حفظ اسرار پزشکی برای اعتماد بیش از پیش بیماران به پزشکان و کادر پزشکی از دیگر جنبه ها و خصوصیات جامعه پزشکی کارآمد، الهی و مردمی است.
وی ادامه داد: با توجه به اعتماد مردم و بیماران به جامعه پزشکی، این طیف باید با حفظ و حراست از اسرار بیماران و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از آن را در دستور کار خود قرار داده و از آبروی حرفه پزشکی دفاع کنند.
دادستان شورای نظام پزشکی استان مرکزی نیز در این همایش گفت: نداشتن مهارت رفتار حرفه ای مناسب و رعایت نکردن اصول رفتار پزشکی بیشترین شکایت های مردم را از جامعه پزشکی در این استان به خود اختصاص داده است.
علیرضا محمدی افزود: نبود ارتباط مناسب گیرندگان خدمات با پزشکان حدود 30 تا 40 درصد و بحث های مالی بین بیماران و پزشکان 20 درصد شکایت های مردم از جامعه پزشکی را در بازه زمانی چهار سال گذشته به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده به ازای هر شکایت کتبی از پزشک، یکصد شکایت شفاهی و 400 فرد ناراضی از خدمات پزشکی وجود دارد.
دادستان شورای نظام پزشکی استان مرکزی بیان کرد: فعالیت های جامعه پزشکی مجموعه اقدام های تیمی است که رعایت نشدن اخلاق حرفه ای توسط یکی از افراد این تیم نارضایتی مردم از این جامعه را به همراه دارد.
محمدی گفت: برای ارتقای اخلاق پزشکی و جلوگیری از تاخت و تاز و بزرگ نمایی نقاط ضعف جامعه پزشکی، نیاز است فعالان این حوزه نقاط ضعف را یافته و برای رفع آنها تلاش کنند تا جایگاه و اخلاق مداری پزشکی روز به روز در جامعه افزایش یابد.
حجت الاسلام بهمن توان عضو هیات علمی و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک باز آموزی اصول حاکم بر اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلام و دکتر محسن فدوی متخصص اخلاق پزشکی نیز به عنوان باز آموز اخلاق پزشکی، چالش های موجود و فرصت های پیش رو در این نشست را تشریح کردند. 

تاریخ خبر: 24/04/1395 |

۲۹ تیر ۱۳۹۵ ۰۹:۰۳
خبرگزاری جمهوری اسلامی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید