اخبار

پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی است

پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی است

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، پیروی از الگوی غذایی سالم را شرط اصلی سلامتی دانست و گفت: مراقبت از سلامتی در اصل یک مسوُولیت فردی به شمار می‌رود.

دکتر ابراهیم شکیبا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا به آغاز طرح بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با پیام «الگوی غذایی سالم با جایگزین‌های غذایی سالم» اشاره کرد و افزود: این طرح از ۱۴ تا ۳۰ دی ماه در سطح استان و کشور برگزاری می‌‍شود.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی خود مراقبتی توجه به تغذیه و الگوی مصرف غذایی توسط خود فرد است، گفت: خودمراقبتی تغذیه ای به این معنی است که هر فردی با مفهوم تعادل و تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه آشنا باشد و با روش‌های جایگزینی مواد غذایی، استفاده از منابع غذایی موجود و در دسترس بتواند نیازهای تغذیه‌ای خود را برطرف سازد.

وی یادآوری کرد: همچنین به جای مصرف بی‌رویه آن دسته از موادغذایی که مصرف زیادشان یک عامل خطر مهم ابتلا به اشکال مختلف سوءتغذیه (چاقی، لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی)، کمبود ریزمغذی‌ها، بیماری‌های‌های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان‌ها می‌شود باید از غذاهای سلامت محور با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده بیشتر استفاده شود.

رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه، شرط اصلی برای برخورداری از تغذیه سالم استفاده از الگوی هرم راهنمای غذایی با رعایت ۲ اصل تعادل و تنوع است، گفت: ذائقه کودکان را باید از اوایل زندگی به غذاهای کم چرب، کم نمک و کم شیرین عادت دهیم همچنین با اضافه کردن سبزیجات به غذای کودکان، آنها را با سبزیجات آشنا کنیم تا به مصرف آن عادت کنند.

دکتر شکیبا تاکید کرد که باید با کاهش مصرف قند و شکر، شیرینی سلامتی را چشید و مصرف نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنیم.

او با تاکید بر اینکه مصرف سبزیجات متنوع را در وعده‌های غذایی روزانه نباید فراموش کرد، گفت: نصف بشقاب غذایتان رابه سبزی و سالاد اختصاص دهید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه باید سلامت قلبتان را با کاهش مصرف نمک تضمین کرد و ادویه جات را جایگزین نمکدان کرد، افزود: همه مواد غذایی دارای سدیم (نمک پنهان) هستند پس باید مراقب نمک پنهان باشید و بیشتر از پنج گرم نمک در روز مصرف نکنید.

دکتر شکیبا همچنین تصریح کرد: از سرخ کردن غذا با روغن زیاد تا می‌توانید پرهیز کنید و سعی کنید کمتر از غذاهای سرخ کرده استفاده نمایید.

وی همچنین با تاکید بر تضمین سلامتی با استفاده کمتر از روغن، گفت: یادمان باشد، هر چه در مصرف روغن بیشتر خسیس باشیم، سلامت ما بیشتر تضمین می‌شود و نباید در مصرف فست فودها که حاوی چربی و نمک زیادی هستند افراط کرد.

او از تخم مرغ به عنوان منبع غنی از پروتئین و جایگزین مناسب گوشت نام برد و مصرف آن در وعده‌های غذایی را مورد تاکید کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش از مردم خواست با حبوبات آشتی کنند تا چاقی و سرطان به سراغ شما نیاید و افزود: حبوبات گروهی از مواد غذایی است که در صورتی که همراه غلات مصرف شوند، از جهت ارزش غذایی دارای پروتئین همسان با پروتئین گوشت می باشد بااین تفاوت که فاقد کلسترول و دارای فیبر غذایی مناسب برای سلامت دستگاه گوارش است بنابر این برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان هرروز از حبوبات استفاده کنید.

۱۵ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید