اخبار

از هر ۸ خانم در دنیا یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود ​

از هر ۸ خانم در دنیا یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود  ​
 
دکتر پاینده فوق تخصص خون و سرطان در سمینار پیشگیری از سرطان پستان گفت: از هر 8 خانم در دنیا یک نفر در طول عمر خود و در سال 13 هزار خانم در کشور به این بیماری مبتلا می شود
 
وی عنوان کرد هرچه فرد جوانتر باشد بیماری سرطان پستان تهاجمی تر است و در کشور ما سن ابتلا به این بیماری پایین آمده و به 35 سالگی رسیده است.
 
وی توصیه کرد: هر 3 سال یکبار ماموگرافی توسط یک کارشناس یا تیم بهداشتی ضروری است و افراد پرخطر یعنی افرادی که بیشتر مستعد این بیماری هستند بایستی حتما غربالگری شوند.
 
دکترپاینده گفت: آمارها نشان داده است پیشگیری از بیماری بسیار کم هزینه تر از درمان است به نحوی که متاسفانه بیماری یک نفر زندگی خانوادهاای را ویران می کند.
 
وی بیان کرد: آموزش بایستی در ابتدا بدون ایجاد ترس و وحشت در سطوح دبیرستانی در مدارس شروع شود، زیرا وقتی این بیماری قرار است در کمین بانوان باشد پیشگیری از آن ضروری است.
 
وی تاکیدکرد: این سمینار و موارد مشابه آموزشی می بایست هر 3 ماه یکبار ادامه داشته باشد و ما بازخورد آن را ببینیم.
 
سرطان ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد ، اگر آن را بشناسید درصدد مقابله با وی بر می آیید.

 مشاور رییس دانشگاه در  امور بانوان و خانواده با تاکید بر نقش خود افراد در پیشگیری از سرطان گفت : نقش شخص، توجه و انگیزه در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است و تا زمانی که شخص خودش را متقاعد نکند که توجه و غربالگری در پیشگیری از سرطان پستان مهم است هیچ فایده ای ندارد.

دکتر عباسپور گفت: سرطان یک اتفاق است که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد بنابراین تصورکنید دشمنی دارید که در کمین است پس اگر آن را بشناسید درصدد مقابله با وی برمی آیید.

وی گفت: نتایج به دست آمده از بررسی 1400 مقاله نشان داد افراد به علت عدم اطلاعات، عدم توجه ، هزینه غربالگری، خجالت،عوامل محیطی و باورهای غلط مردم است که به سمت غربالگری نمی روند.

دکتر عباسپور گفت: تشخیص به موقع این بیماری در درمان آن بسیار مهم است که این امر با شیوه درست زندگی و اهمیت و توجه میسر است.

درادامه این سمینار دکتر نسرین جلیلیان متخصص زنان و زایمان نیز بیان کرد: چاقی علاوه بر ایجاد عوارضی مثل دیابت، فشارخون و ... خانم هایی را که چربی های دور شکمی دارند مستعد سرطان رحم و پستان می کند.

وی یادآورشد: بانوان می بایستی با رژیم غذایی مناسب و ورزش وزن خود را نزدیک به ایده آل حفظ کنند تا از این بیماری پیشگیری کنند.

وی افزود:درحال حاضر انجمن طب ورزش توصیه می کند در طی هفته 350 دقیقه یعنی 2/5 ساعت پیاده روی به نحوی که ضربان قلب را بالا ببرد داشته باشیم.

به گفته وی عدم مصرف الکل، قطع سیگار و تنباکو و ورزش از جمله عوامل مهم در پیشگیری از سرطانهاست.

دکتر جلیلیان گفت:تست پاپ اسمیر بانوان 3 سال بعداز ازدواج و نیز هردوسال یکبار انجام ماموگرافی برای بانوان 40 تا50 سال ضروری است.

وی عنوان کرد:جامعه امروزی جامعه صنعتی است که همین امر فرد را مستعد سرطان می کند بنابراین بهتر است بدون رعب و وحشت مسئله پیشگیری را در مردم جا بیندازیم و حس نگرانی انجام غربالگری در جامعه مان را کم کنیم.

گفتنی است سمینار آموزشی پیشگیری از سرطان پستان به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان و به همت امور بانوان دانشگاه با مشارکت دفتر مامایی معاونت درمان و مدیریت مشارکت های مردمی و امور خیرین صبح امروز در سالن بوستان برگزار شد.

 این سمینار با حضور دکتر پاینده فوق تخصص خون و سرطان در حوزه درمانهای موثر، دکتر نسرین جلیلیان متخصص زنان و زایمان، فریبا سهرابی کارشناس مامایی و دکتر عباسپور مشاور  رییس دانشگاه در امور بانوان و خانواده  و ۱۲۰ نفر از بانوان شاغل در دانشگاه در واحدهای تابعه شهرستان کرمانشاه برگزار شد.

 

۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۸:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید