اخبار

نقد دانشگاه ها ; دانشگاه باید به برق وصل شود!

نقد دانشگاه ها ; دانشگاه باید به برق وصل شود!
دانشگاه باید به برق وصل شود!

خیلی سال پیش یک فیلم سینمایی بود به نام "اسرار گنج دره جنی". موضوعش این بود که یک روستایی مقدار زیادی طلا پیدا می کند و بلد نبوده که درست از این گنج استفاده کند. برای همین به شهر میرود و مثلاً تلویزیون و کولر خریداری می کند و به روستایی که برق نداشته باز می گردد.

🔹تلویزیون را در خانه اش روی یک چهار پایه قرار می دهد و همه را جمع می کند که آن را نگاه کنند و به همه می گوید که در شهر مردم جمع می شوند و تلویزیون نگاه می کنند و همه روستایی ها با تحیر و تعجب به این دستگاه که هیچ چیزی نشان نمی داد نگاه می کردند و بعد شروع کردند به تعریف از آن.  

🔹حال قضیه دانشگاه های ما هم همین است. ما می دانیم که در خارج چیزی به نام دانشگاه هست و چیزی به نام تحقیقات صورت می گیرد و آن جا چیزی به نام مقاله چاپ می کنند ولی متوجه نیستیم که دانشگاه های آن ها به برق وصل است. یعنی دانشگاه طراحی شده است که به صنعت سرویس دهد. در صورتی که دانشگاه های ایران به کنکور و به دبیرستان ها و به تعداد ورودی ها و به نیاز و علاقه جامعه به مدرک دانشگاهی وصل هستند.

🔹سامسونگ، توشیبا، موتورولا، آی بی ام و و.... به دانشگاه نیاز دارند. باید دانشجو در دانشگاه درس بخواند و تحقیق کند تا آن ها بتوانند به تکنولوژی جدید دست پیدا کنند. صنعت به اساتید پول می دهد و اساتید از آن پول خرج دانشجو می کنند تا پروژه آن ها را جلو ببرد. صنعت به استاد نیاز دارد و استاد به دانشجو نیاز دارد. حاصل کار تحقیقاتی دانشگاه هم منجر به ثبت اختراع می شود و در مرحله بعد هم شاید منجر به انتشار مقاله شود.

🔹برای همین خیلی از دانشگاه ها از دانشجو نمی خواهند که برای گرفتن مدرک مقاله چاپ کند، چون دانشجو با انجام پروژه لیاقت خود را ثابت کرده است و دیگر نیازی به اثبات آن با چاپ مقاله ندارد. به این ترتیب تلویزیون آن ها به برق وصل است.

🔹در ایران اما، ارتباطی بین صنعت و دانشگاه به صورت عمده وجود ندارد. تحقیقات یعنی استفاده از آخرین دستاوردهای علم و پیشبرد علم، پس صنعت نیاز به دانشگاه ندارد. چون نیاز به آخرین دستاوردهای علم ندارد و چون نیاز به دانشگاه ندارد، دلیلی ندارد که به استاد پول بدهد تا مشکلات صنعت را رفع کند.

🔹استاد هم نیازی به دانشجو ندارد و دانشجو هم قرار نیست مشکلات واقعی صنعت را با آخرین یافته های علم حل کند. اینجاست که می بینیم تلویزیون ما به برق وصل نیست و ما به این تلویزیون زل زده ایم و تعجب می کنیم که چرا چیزی نشان نمی دهد.

از دکتر عصاره: متخصص قلب، علوم پزشکی اهواز

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ۰۸:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید