اخبار

رشد ۱۰۰ درصدی کانون‌ها و انجمن‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در دو سال اخیر

رشد ۱۰۰ درصدی کانون‌ها و انجمن‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در دو سال اخیر
مدیر فرهنگی و امور فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش تعداد کانون‌ها و انجمن‌های علمی به ۲۳ کانون و ۲۵ انجمن علمی، اظهار کرد: از این جهت دانشگاه در دو سال گذشته تقریبا رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌ است.

"بهمن الماسی" مدیر فرهنگی و امور فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مفدا کرمانشاه ضمن تشریح فعالیت‌های کانون ها، تشکل ها، انجمن ها و نشریات دانشجویی از برنامه های اجرا شده توسط دانشجویان می‌گوید. مشروح این گفتگو به شرح زیر است.

مفدا کرمانشاه: آقای الماسی، هدف از تشکیل تشکل های فرهنگی دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی چه چیزی بوده است؟

هدف از تشکیل کانونها، این بود که بستر کار دانشجویی را به خود دانشجو بسپاریم، یعنی کارها از نگاه دانشجو و برای دانشجو انجام شود.

مفدا کرمانشاه: رشد کانون ها در سال های جاری رو چطور ارزیابی می‌کنید ؟

در گذشته، کانون ها فعالیت می‌کردند اما نه به این صورت. ما دو سال پیش مجموعا ۵ کانون داشتیم  والان همونطور که اشاره شد ۲۳ کانون داریم . یعنی نسبت به دو سال پیش،کانونهای ما حدود ۳۰تا۶۰ درصد وگاها ۱۰۰ درصد رشد داشته اند.

توسعه کانون ها یعنی علاقه دانشجو به انجام کار فرهنگی.

یعنی خوشبختانه بستری در دانشگاه فراهم شده که دانشجوها احساس میکنن میشه در فضای دانشگاه کار فرهنگی  انجام داد.

مفدا کرمانشاه: این رشد در انجمن هاهم وجود داشته است؟

بله، ما قبلا یک انجمن علمی داشتیم، به اسم ابن سینا  و الان ۲۵ انجمن علمی داریم .

مفدا کرمانشاه: با توجه به این رشد، رسیدگی به کانون ها و انجمن ها چقدر در اولویت شما قراردارد؟

در جلساتی که مادر ۶ ماه اول سال جاری و۶ ماه پایانی سال گذشته، بارییس دانشگاه داشتیم ،۸۰ درصد از مصوبات وبرنامه های ما برنامه هایی بودن که برای کانون ها وانجمن ها تدوین شده بود و تنها ۲۰ درصد را به برنامه های فرهنگی دیگر اختصاص دادیم .

درمورد تخصیص بودجه هم همین مسئله صادق بود و ما حدود۷۰ تا ۸۰ درصد اعتبارات روهم به سمت کانون ها و انجمن ها هدایت می کنیم.

این یعنی محور تمام فعالیت ها رو در کانون ها وانجمن ها میبینیم ومعتقدیم حجم زیادی از کارها به وسیله ی اونا انجام میشه.

مفدا کرمانشاه: علت اینکه می‌خواهید کارها به کانون ها وانجمن ها واگذار شود چیست؟

ما بیشتر کارها را به تشکل های فرهنگی واگذار می‌کنیم چون فکر میکنیم دانشجوها بازوهای قدرتمند امور فرهنگی هستند .

چون خودشان براساس نیاز سنجی که از دانشجوها دارند، برنامه ارائه می دهند و در جلسه هایی که با دبیران فرهنگی داشتیم از آنها خواستیم خودشان برنامه ها را اولویت بندی کنن تا کارها سریع تر پیش برود .

مفدا کرمانشاه: برنامه هایی که دبیران ارائه میدن، تاچه حد اجرا می‌شود؟

ما برنامه فرهنگی سال ۹۷ را بادانشجوها بستیم .یعنی برنامه را آنها ارائه کردن و ما نه از برنامه ها کم کردیم ونه حذف!

گفتیم همان برنامه ها اجراشوند اماتوجه شود که تا۳۰ درصد هم می شود برنامه هارا جایگزین کرد وبرنامه های جدیدتر وخلاقانه تری جایگزین کرد. باز با این حال، هر برنامه ای که از طرف کانون ها و انجمن ها ارائه شده و قابل اجرا بوده، مورد حمایت ما قرار گرفته است .

مفدا کرمانشاه: فعالیت های فرهنگی دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رو در مقایسه با سایر دانشگاه ها در چه سطحی می‌بینید؟

هدف ما از حمایت همه جانبه از دانشجو ها این بوده که دانشجوهای ما پیشروتر از دانشگاه های دیگه باشند. من از قول خود دانشجوها عرض میکنم،کسانی که فعالیت کانون ها وانجمن ها در دانشگاه های دیگر را دیدن ،معتقدند کانون های ما در جایگاه بالاتری قرار دارند.

واین جایگاه بدست نمی آمد مگر به همت خود دانشجوهای عزیز که باتلاش و همت خود، دانشگاه را در این جایگاه قرار دادند .

مفدا کرمانشاه: برای هماهنگی بین کانون ها، چه اقداماتی انجام شده است؟

برای اینکه کانون ها بتوانند با هم همکاری سازنده داشته باشند و در فعالیت هایشان دچار موازی کاری نشوند، خودشان انتخاباتی برگزار کردند ونهایتا یکی از دانشجو های فعال  وپویا ، به اسم محمد حق گویی را به عنوان دبیر شورای هماهنگی کانون ها انتخاب کردند .

مفدا کرمانشاه: انتصاب آقای حق گویی، به عنوان دبیر شورای هماهنگی مورد انتظار شما بود؟

کار دبیر شورای هماهنگی، ایجاد انسجام بین فعالیت های کانون هاست. ماایشان را انتصاب نکردیم، انتخاب کردیم . محمد حق گویی انتخاب ماهم بود چون دانشجوی فعالی است ومطالبات را بیشتر از سایرین پیگیری می کند. ترجیح میدادیم ایشان رای بیاورند که اتفاق هم افتاد .

آقای حق گویی تازه روی کار آمده وما امیدواریم بتواند با ایجاد هماهنگی بین کانون ها فعالیت کانون ها را یکسان سازی کرده وتوسعه بدهد و از طرفی هم بستر مناسبی برای جهت تحقق مطالبات دانشجویان ایجادکند.

مفدا کرمانشاه: برای هماهنگی فعالیت انجمن ها چه تدبیری در نظر گرفته شده است؟

انجمن ها هم دبیر دارند. من معتقدم هر کسی که می خواهد فعالیت کند، باید بستر مناسب برایش مهیا شده ودر اختیارش قرار گیرد.

مفدا کرمانشاه: جهت تسریع فعالیت های فرهنگی دانشجوها، اقدامی هم انجام شده است؟

مابرای اینکه کارها تسریع شود وانجمن ها وکانون ها در دست انداز های اداری قرار نگیرند، یک کارشناس باعنوان مسئول هماهنگی برای فعالیت های دانشجوها در نظر گرفتیم. آقای دبیریان کسی است که در این سمت قرار دارد.

ایشان تدارکات لازم را تهیه  و خواسته ها ی دانشجو هارا پی گیری می کنند تا دانشجویان دچار زحمت نشوند.

از طرفی به ازای هر ۵یا۱۰ کانون ، یک کارشناس در نظر گرفتیم تا جمعیت زیادی برای پیگیری کارهایشان به یک نفر مراجعه نکنند و  وقت و انرژی دانشجوتلف نشود. درضمن سعی کردیم کانونها را باتوجه به ماهیت فعالیتشان به کارشناسانی که تخصص لازم را دارند بسپاریم تا به درستی کارها پیگیری شوند.

همچنین اعلام کردیم هرجا مراسم یا برنامه ای بود که دانشجوها لازم دیدند کارشناسان ما در کنار آنها در مراسمات حضور خواهند داشت که دانشجوها دچار زحمت نشوند .

مفدا کرمانشاه: معاونت دانشجویی ومعاونت فرهنگی در جهت حمایت از فعالیت فرهنگی دانشجوها باهم اتفاق نظر دارند؟

بله، اتفاقا از زمانی که آقای دکتر غلامی منصوب شدند ودر زمان ریاست فعلی دانشگاه، هدف جمعی این بوده که بیشتر اعتبارات را به سمت کانون ها و تشکل های فرهنگی هدایت کنیم.

مفدا کرمانشاه: در مورد فعالیت نشریات برنامه ای ندارید؟

یکی از ارکان های مهم فعالیت فرهنگی، نشریات هستند. برنامه ی ما این است که نشریات را هم از نظر کمی وهم از نظر کیفی ارتقا بدهیم . از نظر کمی باید تعداد نشریات افزایش پیداکند واز نظر کیفی باید محتوا هم بهتر شود و نگارش مطالب در نشریات، نگارش علمی و دانشجویی باشد .

این به آن معناست که مطالب از اینترنت تهیه نشود که نشریات جنبه ی جمع بندی پیداکنند بلکه دانشجو پای کار باشد. درست است نشریات سردبیر دارند اما بهبود عملکرد تنها درصورتی اتفاق میافتد که دانشجوها به اتفاق هم برای تهیه ی مطالب علمی وفرهنگی فعالیت کنند.

مفدا کرمانشاه: فعالیت های فرهنگی دانشجویان از چه نظر برای شما اهمیت بیشتری دارد؟

ما میخواهیم تشکل های فرهنگی دانشجوهارا به سمت خود بکشند وبرای دانشجوجذاب باشند. هدف ما این است دانشجوها به فعالیت های فرهنگی گرایش پیداکنند .

بااین حجم آسیب های اجتماعی که در جامعه وجود دارد، اگر بخواهیم از دانشجوها غافل باشیم ،وایشان را به سمت فعالیت های مثبت هدایت نکنیم ،آسیب پذیری شان بیشتر می شود.

اما فراموش نکنیم که رسالت اصلی دانشجو تحصیل است  و فعالیت فرهنگی باید به عنوان فعالیت فوق برنامه انجام شود.

مفدا کرمانشاه: قبول دارید که فعالیت فرهنگی سختی های ویژه ای دارد؟

بله ،قطعا. به همین دلیل دانشجو باید با علاقه وارد این کار شود چون اگر کسی به فعالیت فرهنگی علاقه نداشته باشد و به فعالیتش عشق نورزد ،خیلی سریع از کار فرهنگی خسته می شود .

در امور فرهنگی باید تحمل کرد ،سختی ها وانتفادات را پذیرفت وخیلی سماجت داشت.

مفدا کرمانشاه: در پایان، صحبتی با دانشجوها ،خصوصا فعالان فرهنگی ندارید؟

 من  از تمام تلاش این عزیزان قدر دانی میکنم بعد تاکید می‌کنم دانشجوها در اولویت ما قرار دارند. هر فعالیتی که داشته باشند تحت حمایت کامل ما قرار خواهدداشت وماتمام تلاشمان را برای پیشبرد اهداف ایشان به کار میگیریم.

۱۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۶:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید